söndag 4 april 2010

The 11th Doctor for the win!

Wow.

Såg precis färdigt det första avsnittet, 'The Eleventh Hour', av Doctor Who s5 och det var fan-fucking-tastic!

Mycket humor, superba skådespelare (jag värmde till både Matt Smith och Karen Gillian som spelar Amy) och en lagom invecklad story för att vara första avsnittet med den nya Doktorn. 'Monstret' var i min mening ganska läskig, men så kan det ju vara för att jag har ormfobi som jag kände rysningar längs ryggraden när jag såg den.

Man kan ju lugnt säga att Matt Smith hade mer action än David Tennant när han introducerades som Doktorn i 'The Christmas Invasion'. Fast i och för sig hade Tennant en svärdfight ovanför London. Made of win.

Jag gillade verkligen Matt Smith som the Doctor. Trots att det är en ny skådespelare så känner man verkligen att det är the Doctor (fast Tennant kommer nog alltid att vara 'min' Doctor). Som exempel kan jag ju nämna hans oförmåga att 'hålla tiden', trots att han är en Time Lord (jag säger inte mer om detta för att undvika spoilers). Kudos till honom för det!

Den nya TARDISen är inte att leka med! En skrivmaskin! Gammal grammofon! I absolutely LOVE it!

Allt som allt kan man säga att det var snyggt filmat, snyggt producerat, snyggt skrivet och bra skådespelat. Det låg någon slags aura av vintage över det hela, och det fick mig helt såld.

Sen att Doktorn lyckas rädda jorden på 17 minuter, utan TARDIS och utan sonic screwdriver ger extrapoäng! Och en sekvens där man får se alla regenerationerna av Doktorn so far!

Serien känns så fräsch och härlig att jag vill bara ha mer nu!

Argh, jag får nog titta på avsnittet en gång till för att smälta allt.

Men jag kan definitivt säga att jag längtar till nästa vecka och nästa äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar