söndag 11 april 2010

Starship UK och Liz 10 - söndagen började bra!

Andra avsnittet av Doctor Who s5, The Beast Below, uppfyllde alla mina förhoppningar och mer därtill!

The Doctor och Amy finner sig på Starship UK, som är precis som det låter: Storbritannien på ett rymdskepp, i framtiden. Jorden har uppslukats av solen, och mänskligheten har gett sig ut i rymden för att hitta någonstans de kan bo. Storbritannien i metall, som the Doctor säger. De har till och med 'Vators' - hissar - istället för tunnelbana, fast med samma symbol och skyltar där det står 'Mind the Doors'. Så. Smart. Det finns även riktigt läskiga 'dockor' som fungerar som 'informatörer'. Och när jag säger läskiga så menar jag läskiga!

Creep!

Men något står inte rätt till på Starship UK. Skeppet har ingen motor, men färdas ändå genom rymden. No shit, Sherlock!

Undersökningen av skeppet leder the Doctor och Amy till ett möte med drottning Elizabeth X, som också anar att något är fel med skeppet. Hon är en mörkhyad, ung kvinna som kickar ass! Den bästa repliken i hela avsnittet kommer när the Doctor inser att det är drottningen som har räddat dem från de obehagliga 'dockorna' som går till anfall när de kommer för nära sanningen. Elizabeth säger då:

"I'm the bloody Queen mate, and basically, I rule." So made of win.

En sak jag hade lite problem med var att 'monstrets' tentaklar såg precis ut som the 456 från Torchwood CoE. Jag blev ganksa nervös när barnen började klappa tentaklarna. Jag undrar om det var medvetet gjort. Hualigen.

Avnsnittet bjöd också på glimtar av en lite 'mörkare', lite mer svårmodig Doctor som ställs inför omöjliga val och ändå måste välja. Han har bokstavligen makten över liv och död i detta avsnitt. I like.

Nästa vecka är det dags för Andra Världskriget, Winston Churchill och Daleks! Jag fullkomligt älskar vintagekänslan som ligger som en aura runt dessa nya avsnitt!



Jag kan knappt bärga mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar