lördag 24 april 2010

Om zombie/vampyr/varulvs- jagande litteraturhjältar

När jag gick på gymnasiet läste jag kursen 'Litteraturvetenskap', där vi läste mest äldre böcker. Bland annat Jane Austens Stolthet och Fördom.

Jag lyckades ta mig till sidan 42. Sedan mötte jag en vägspärr, och laglydig lästrafikant som jag är kunde jag bara inte gå vidare. Så jag lämnade den åt sidan.

Mitt problem med Jane Austen är att hennes böcker är så förfärligt tråkiga. Bara massa tjafs om vem som gillar vem och vem som bör gifta sig med vem och vem som broderar snyggast glasunderlägg. You get my point.

Men under det senaste året eller så har 'omskrivningar' av klassiker, som just Pride and Prejudice, tagit sig hela vägen upp på bok-coolhets-skalan.

Systrarna Bennett som zombiejägare, Abraham Lincoln com vampyrjägare, Little Women and Werewolfs... Alla gamla litteraturhjältar kämpar mot mörkrets krafter nuförtiden.

Så vad ska man tycka om denna bokfluga? Förstör den våra mest värdefulla klassiker?

Jag skulle nog säga tvärtom. Orginalromanerna kommer ju aldrig att slås ut av de nya, omgjorda böckerna.

Att 'modernisera' klassiker skapar, enligt min mening, en helt ny publik, som annars inte skulle ta i kärleksromaner från 1800-talet med tång i vanliga fall.

Och jag är, sorgligt nog, en av dessa personer.

Jag har väldiga problem med romantiska kärleksromaner som Jane Austens. Jag känner mig alltid psykiskt misshandlad när jag läser sådana böcker. Bah.

Men! Tack vare dessa moderniseringar känns det kul att plocka upp Pride and Prejudice and Zombies. Vem vill inte se Bennett ta sig an zombies?

Ett extra plus får dessa böcker även för dess boktrailers. Amazing.



Så. Då är det sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar