tisdag 23 februari 2010

Franklyn - filmen som måste ses igen. Och igen, och igen...

Wow.


Nej, inte World of Warcraft, WOW som i jesuschristsuperstar-jag-har-nog-aldrig-blivit-så-förvirrad/tagen-av-en-film-någonsin.


Filmen i fråga heter Franklyn, och är så underbart suggestiv och surrealistisk att även jag (jag!) kliade mig i huvudet och spolade tillbaka de sista tio minuterna för att förstå vad som egentligen hände.


Filmen kretsar kring fyra personer och två parallella världar; nutida London och Meanwhile City, en slags framtidsstad fylld av religioner. Ja, man kan till och med säga att själva staden är uppbyggd av religiösa grupper.


Allt eftersom berättelsen vecklar ut sig på TV skärmen börjar man själv i soffan ifrågasätta sin verklighet. Vad är verkligt, vad är fantasi? Existerar det verkligen en gräns mellan de två?


Om jag ska ge er ett råd, så är det detta: se Franklyn. Den kommer att få er börja tänka (bra eller dåligt?).


"Reality is a state of mind" står det på DVD-omslaget. Jag kan bara hålla med efter att ha sett Franklyn.

12 kommentarer:

  1. Hehe, ja, mycket kliande i huvudet efter den filmen. Jag försökte att fatta i några minuter, men sen gav jag bara upp ^^' Men bra var den!

    SvaraRadera
  2. Haha! Jag känner att jag måste se om, början från slut. KANSKE fattar man en andra gång? Eller en tredje? Det är i alla fall en film man inte bara kan se en gång och förstå XD

    SvaraRadera
  3. Alltså, jag tror att mina dator planerar att ta över världen eller nåt, för jag kan inte kommentera på dina blogginlägg. VIlket måste ju vara ett tydligt tecken på strävan efter världsdominans.

    SvaraRadera
  4. Mycket möjligt, eller så är det jag som har fibblat med någon inställning... Men... Det tror jag inte. Mycket mysko. Måste undersökas.

    SvaraRadera
  5. Uh la la , en film man måste tänka till den måste jag se!

    SvaraRadera
  6. Silfverfisken: Jag försökte att kommentera (igen!) men det vill verkligen inte fungera, och jag kan kommentera på andras bloggar! The wierdness is increasing.

    Sara: Det är en *riktig* tänkarfilm. Särskilt det den säger om religion får en att grubbla efter det att filmen är slut. Okej, allt i filmen får en att grubbla. XD Vill du låna den nästa gång vi ses?

    SvaraRadera
  7. Så... Tog bort den fanzy mallen jag hade, möjligt den störde av någon anledning? Pröva igen.

    SvaraRadera
  8. Jag tror Urban har någon slags personlig vendetta på gång gentemot dig, för jag kan ändå inte kommentera! Ah! Jag blir tokig! Det kommer liksom inte upp någon ruta där jag kan skriva kommentaren i. Och det är *bara* i din blogg med.

    What. The. Hell?

    SvaraRadera
  9. Omg, jag kan heller inte kommentera! Shiet. Ingen aning vad felet kan vara...

    SvaraRadera
  10. Så! Nu tror jag att det ska fungera :D

    SvaraRadera
  11. Wheheeey! Funkar! :D

    Men du... Du har inte funderat på om även DU har en liten gubbe i din dator som jävlar med dig? :O

    Verkar nästan som om min Urban har hittat en kompis...

    SvaraRadera
  12. Ja, det är Urbans kompis... Lurban 0.o Eller nåt. Har precis fått bort hans bror... Furban, men det verkar som att det inte räckte med lite djävulskap från honom.

    SvaraRadera