lördag 6 februari 2010

Nybliven medlem av Anonyma Sci-Fi och Fantasy Junkies?

Idag var jag på det lokala antikvarietet. Det är ingen stor affär, det finns ungefär sex eller sju bokhyllor.

Men så finns där en låda undangömd bakom ett bord. Fylld av engelska pocketböcker.

Dagens fynd (ja, för det är verkligen en fyndlåda!) bestod av 'A Wizard from Earthsea' av Ursula K. LeGuin och 'The Coming of the King' av Nikolai Tolstoy. Förra veckan köpte jag en mastodontpocket med några av H.P Lovecrafts noveller.

När jag öppnade LeGuin boken i affären såg jag till min stora förvåning att den är köpt direkt från The New York Public Library. Komplett med stämplar och steckkod. Den andra boken var köpt i ett antikvariat i Thailand (den var stämplad). I H.P. Lovecraft boken låg det ett litet visitkort mellan sidorna i 'The Dunwich Horror'. Från Florida.

Vem lämnar bort dessa böcker? Jag är ytterst nyfiken, och känner ett behov av att lägga näsan i blöt!

Andra nyheter: Idag motstod jag den oerhörda frestelsen att köpa dvd-boxar. 'Mitt Liv som Död', 'Stargate' och 'Stargate Atlantis' såldes väldigt billigt. Men jag uthärdade det. Fastän det kröp i hela kroppen och jag mådde lite illa över att inte köpa dem. För de var ju ganska billiga...

Kaptenen erkänner idag sitt beroende.

Ja, jag är en total sci-fi/fantasy junkie!

3 kommentarer:

  1. Jag måste bara påpeka att mastodontpocketen du köpte är långt ifrån komplett. Det finns ingen komplett utgåva av Lovecraft i pocket. :(

    SvaraRadera
  2. Haha, yes, du har rätt! Men den är (faktiskt) hyfsat komplett, fattas bara 'Skuggan över Innsmouth' och någon annan enstaka novell. Är mycket nöjd över det köpet i alla fall! :D

    SvaraRadera
  3. Här är den kompletta listan över Lovecrafts noveller:

    http://www.hplovecraft.com/writings/fiction

    Jag misstänker att det fattas betydligt mer än "Innsmouth".

    SvaraRadera