onsdag 17 februari 2010

Okej, kanske inte just rabida grävlingar, men likväl ett boktips!

Innan jag börjar tjafsa om väder och rabida grävlingar ska jag tipsa om en mycket läsvärd bok.

Helloland av Nick Walker

Helloland är en bok som gav mig mycket behållning. Den utgår från en uppskjutning av en rymdfarkost, med en 'rymdturist' som enda passagerare. I det första kapitlet introduceras huvudkaraktären, Chip, en enarmad Engelsman som jobbar i receptionen på hotellet E Z Sleep någonstans i USA.

Dialogen är snabb, smart och kvicktänkt, och man lär känna bokens karaktärer utan att ens 'se' dem, eftersom Chip bara pratar med dem på telefon.

Allt eftersom berättelsen fortskrider får vi reda på Chip's historia, då berättad av Sally, kvinnan i rymdfarkosten.

Helloland är en surrealistisk, humoristisk bok som behandlar allt från utanförskap, sorg, ångest och äckliga pannkakor.

Kapitlen är lättsamma, tills en eller två rader av ren ångest, sorg, ilska sticker dig som en kniv i bröstet. Boken får dig att känna.

Helloland rekommenderas varmt!

Och så till vädret...

Skämt åsido, jag har inga ambitioner att leka Peter Kondrup, så jag lämnar vädersnacket åt sidan. (Men jag kan ju tillägga att det är BLÖTT i Malmö för tillfället!)

3 kommentarer:

  1. Om jag ändå haft tid till att läsa OCH andas.. Var med i tidningen idag, eller typ.. de sista fyra raderna hahahaha.. Snön kan ta sig!! TACK VARE detta underbara väder har jag inflammation i ledhinnan på fotknölen WOHOOOO typ!

    SvaraRadera
  2. Nu tycker jag att ni ska bara gilla läget att vi har vinter på vintern och inte sommar.
    Och den boken måste jag läsa. Var hittar captain alla sina orginella böcker?
    JAg slutar kommentaren med ett underbart ord:
    SNÖ!;D

    SvaraRadera
  3. Haha, läs när ni sitter på tåget, kvinns! God knows we all spend way too much time there anyway...

    Just denna boken hittade jag i bokhandeln vid Staduim i Malmö :P De hade rea på Engelska pocket (det var tur att jag kom ut därifrån överhuvudtaget).

    Jag köpte fyra nya böcker där, för 117 kronor tillsammans. Fynd? Jag skulle nog säga det :P

    SvaraRadera